Het einde van het jaar is in zicht. Mooie tijd om eens te kijken wat nu de populairste auto's zijn in Nederland. Speciaal voor jullie hebben we een top 10 samengesteld.
Wat opvalt is dat kleine benzine auto's nog steeds het populairst zijn in Nederland.
Van de Aygo worden er gemiddeld 562 per maand verkocht dit jaar waarvan 97% benzine auto's zijn en 3% diesels. Jazeker, er zijn mensen die een Toyota Aygo diesel kopen. Mijn gok is dat het bedrijfsauto's zijn maar welke werkgever laat zijn personeel nou heel veel kilometers in een hele kleine diesel rijden? Je neemt immers een diesel omdat je veel kilometers gaat rijden. Die 3% dieselrijders zijn dus of hele gierige werkgevers die schijt hebben aan hun personeel of gewoon extreem gierige particulieren die heel veel geld in moeten leveren op het moment dat ze die auto weer willen verkopen. Komen ze er later achter dat goedkoop eigenlijk duurkoop was. Maar we bemoeien niet.
Redelijk te verwachten dat deze auto in de top 10 zou staan. Een hoge instap, zuinige motor en hij ziet er degelijk uit. Daarmee gelijk de ultieme bejaarden auto ondanks dat het een mini SUV is. Gemiddeld 633 "oudjes" hebben zo'n mooie hoge instap aangeschaft. Sorry youngsters die zo'n auto hebben, je rijdt in een ouwe lullen bak.
Dankzij zijn uitstraling staat deze schoenendoos boven de Aygo en de C1. In principe allemaal dezelfde auto met een iets ander uiterlijk. Van de Peugeot 108 zijn er gemiddeld 689 eenheden per maand verkocht.
Als altijd staat dit pareltje in de top 10 meest verkochte auto's. Ik zeg pareltje omdat half Nederland zo'n auto heeft of recent heeft gehad en dat terwijl er over de techniek genoeg te discussiëren valt zoals de meeste mensen wel weten. En dan heb ik het niet over dat schandaal van een paar jaar terug. We hebben het natuurlijk over olieverbruik, uitgerekte kettingen, kapotte turbo's, massavliegwielen die het begeven en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar niets van al die problemen is de schuld van de VAG (Volkswagen Audi Group). Het enige waar ze goed in zijn is marketing. Want ondanks de armzalige techniek blijven wij kuddedieren deze auto's kopen. We moesten ons schamen, pareltje is het namelijk niet. In geen enkel opzicht. Laten we hopen dat men wakker wordt en Volkswagen uit de top 10 verdrijft. 1110 mensen trappen maandelijks in de valkuil van Volkswagen en kopen een Golf. Iets minder dan de helft hiervan zijn diesels.
Hier kan niet zoveel aan kapot gaan, dat is één reden voor het behalen van de zesde plek in de top 10 meest populaire auto's. Tweede reden is natuurlijk dat je wordt doodgegooid met private lease aanbiedingen voor de VW Up!
Op zich wel te begrijpen dat de Opel Karl in de top 10 staat. Voor een kleine stadsauto voelt de Karl als een degelijke auto, niet zo'n koekblik in ieder geval. De auto heeft een redelijke instap en is niet duur. Gemiddeld worden er zo'n 710 per maand verkocht. Overigens is de Opel Karl ten opzichte van vorig jaar wel de grootste daler.
Deze auto verdient meer dan een vierde plek. Althans, als het om kwaliteit gaat zeker maar het gaat hier om populariteit. Ford maakt al jaren zeer betrouwbare auto's en is van alle merken in de top 10 de meest ondergewaardeerde. Misschien de marketing mensen van Volkswagen in dienst nemen? Naast de uitstekende kwaliteit zijn de Ford modellen ook heel eigen daar waar je bij andere merken ziet dat ze elkaar na-apen. Terecht in de top 10 maar had meer verdiend. 838 gemiddelde verkopen per maand.
Verrassend dat deze auto op plek drie staat. Vorig jaar is er namelijk een nieuw model uitgekomen maar als je dat niet weet, dan zie je het verschil ook bijna niet. Misschien ook wel de kracht geweest? Met zo'n 865 verkochte auto's gemiddeld per maand doet deze Koreaan het helemaal niet zo slecht. Knappe auto.
Beduidend minder populair dan drie jaar geleden (17.062 stuks in 2015) maar nog steeds één van de meest verkochte auto's in 2018. Zeker niet gek omdat het gewoon een plaatje voor het oog is. Renault heeft voor wat betreft het design de laatste jaren flink punten gescoord. Uiteraard zijn we nog steeds sceptisch over de techniek maar ook dat lijkt er op vooruitgegaan te zijn. Voor kleine gezinnen een prima gezinsauto, een geschikte tweede auto en ook voor beginnende bestuurders een goede auto. Petje af Renault!
Terecht op 1? Zeg het maar. Ik wil graag positief zijn over Volkswagen maar dat is lastig. Zal m'n best doen.
Door de jaren heen is de auto een stuk groter geworden en het is natuurlijk altijd een populair model geweest. In de jaren 90 kocht je een Polo en bijna alles aan die auto kon je zelf wel repareren. Op de versnellingsbak na was het destijds een hele goede auto en daardoor natuurlijk extreem populair. Ook omdat het gewoon een stoer model was die net als de Clio van nu voor meerdere doelgroepen de ideale auto was. Die populariteit heeft de auto door de jaren heen gehouden en Volkswagen heeft er een stoere auto van gemaakt. Technisch gezien zeker niet de beste auto maar we hebben het nu heel even over de populairste auto. Wederom petje af voor de marketing afdeling van Volkswagen. Net als de Golf wordt deze auto veel als leaseauto ingezet en dat helpt de positionering in de lijst natuurlijk ook een handje. Met 1110 nieuwe Polo bezitters per maand staat deze auto terecht op de eerste plaats. Gefeliciteerd Volkswagen! Nooit meer afscheid nemen van jullie marketing afdeling, want ondanks dieselgate, uitgerekte kettingen, extreem olieverbruik, dsg bakken die kapot gaan, egr kleppen die het begeven, turbo's die ermee ophouden, massavliegwielen van papier, testauto's verkopen aan particulieren als zijnde goede nieuwe auto's en een importeur die niet thuis geeft bij garantiegevallen domineren jullie de top 10 meest verkocht auto's. Chapeau!
Reacties
my nam5 dag geleden / antwoorden
bybybybybyby