Artikel

Is een ingevoerde auto minder waard?

14-06-2017 - 19:21:57 | El Coche
Is een ingevoerde auto minder waard?

Is een ingevoerde auto minder waard? Wij leggen het uit.

Het antwoord op die vraag is heel simpel. Ja, een ingevoerde auto is minder waard dan een auto die door een Nederlandse dealer voor het eerst is afgeleverd. En daar zijn een heleboel redenen voor. 

Veel schade auto's

Zo'n 60 procent van de auto's die worden ingevoerd uit het buitenland, worden met schade ingevoerd. Uiteraard worden ze hersteld en gaan ze weer de verkoop in. In sommige gevallen wordt de auto door een professionele schade hersteller gerepareerd maar je ziet vaak dat de schade door Jan, Piet, Hasan of Achmed gerepareerd zijn met een mooie beunhaas werkplaats waardoor de schade slecht gerepareerd wordt. Als leek zie je dat niet zo snel en daar kom je dan pas achter als je je auto weer wilt verkopen.

Laag BPM bedrag

Helaas moeten we in Nederland nog BPM betalen over de jonge auto's die ons land in komen ondanks de belofte van de overheid dat het maar tijdelijk zou zijn. Het probleem is alleen dat daar nu ontzettend veel mee gesjoemeld wordt. Handelaren willen onder de BPM uitkomen en verzinnen allerlei trucjes om vervolgens de auto wel voor de Nederlandse prijs te verkopen. Alsof er zogenaamd wel BPM is betaald. 

Een laag BPM bedrag kan dus duiden op een fikse schade die auto heeft gehad. Maar het kan ook betekenen dat er opties uit de auto gehaald zijn om minder BPM te betalen. Hoe ze het ook doen maakt in ieder geval niet. Een auto met een laag BPM bedrag is onbetrouwbaar en daardoor minder waard. 

Andere uitvoering in het buitenland

In het buitenland worden andere uitvoeringen geleverd dan in Nederland. De kans is dus groot dat je een uitvoering koopt die hier helemaal niet geleverd is. En daarmee kan het zijn dat er bepaalde onderdelen moeilijk te krijgen zijn. Daarnaast hoeft niemand een uitvoering te hebben die hier niet te koop is. Iedereen wil immers dezelfde auto als de buurman hebben.

Onderhoud historie

Misschien wel één van de grootste problemen met ingevoerde auto's. Het ontbreken van een goede onderhoud historie waardoor het dus onduidelijk is wat voor onderhoud de auto heeft gehad bij welke kilometerstand. En dat is eigenlijk het enige bewijs dat de kilometerstand ook daadwerkelijk klopt van de auto. Bijzonder veel ingevoerde auto's hebben dan ook een wazige onderhoud historie, omdat ze zijn teruggedraaid met alle gevolgen van dien. Denk aan een distributieriem waarvan opeens onduidelijk is wanneer die vervangen moet worden. Als die knapt, kun je een nieuwe motor in de auto plaatsen. 

Koop je een auto in het buitenland? Koop hem dan alleen bij een officiële dealer met de volledige onderhoud historie erbij. 

Verhuisgoed

Soms nemen mensen die in het buitenland gewoond hebben hun auto mee naar Nederland. De kilometerstand klopt dan wel maar doordat de auto mee wordt genomen als verhuisgoed, hoeft men geen BPM te betalen, tenzij ze de auto binnen een jaar in Nederland weer verkopen. De meeste mensen wachten een jaar zodat ze niets hoeven te betalen maar zetten de auto dan vervolgens wel te koop met dezelfde vraagprijs als auto's waar de BPM wel in zit. Als je zo'n auto koopt, betaal je dus de prijs als die voor een auto waar wel BPM in zit. Vaak kom je er pas achter als je de auto wilt inruilen of verkopen. En bij luxe auto's kan het om duizenden Euro's gaan die je misloopt.

Conclusie

Het beste is gewoon om een auto in Nederland te kopen. Het is aantrekkelijk om een auto uit het buitenland te halen. Maar wat je er bij aanschaf minder voor betaalt, krijg je uiteindelijk ook minder terug tijdens de verkoop. 

Wil je toch een auto uit het buitenland halen? Vraag of een officiële dealer dit voor je doet. Hij kan er dan wat aan verdienen, en jij hebt de auto goedkoper. Ga in ieder geval niet met iedere handelaar in zee. Dat is meestal vragen om moeilijkheden.


Reacties

    Er zijn geen reacties.

Laat een reactie achter